Kan een persoon die niet bidt als ongelovige overlijden?
Het is een verborgene kwestie of iemand als gelovige of ongelovige komt te overlijden. Die kennis kan enkel en alleen aan Allah toegekend worden.
Allah zegt in de Kuran:
Het is voor iedereen mogelijk dat hij als gelovige of ongelovige sterft. Daar kan men niet over oordelen.
Geloof en aanbidding kunnen niet onafhankelijk van elkaar gezien worden. In de Kuran wordt herhaaldelijk vermeld dat gelovigen zich kenmerken als zij die “het gebed houden”.[2]
In het volgende vers is het overduidelijk dat het gebed een verplichting is:
“En onderhoudt het gebed en wees gehoorzaam aan Allah en vrees Hem en Hij is tot Wie jullie verzameld zullen worden.”[3]
Over het gebed, dat na het geloof de belangrijkst aanbidding is, is gemeld dat zelfs ten tijde van oorlog het gebed verricht moet worden:
“Als jij bij hen bent (O Mohammed) en hen in het gebed leidt, laat dan een deel van hen bij jou staan (in gebed) en laat zij hun wapens dragen; als zij met hun knielingen klaar zijn, laat zij dan achter plaatsnemen en laat de andere groep naar voren komen die nog niet gebeden heeft, en laat hen dan met jou bidden en als voorzorgsmaatregelen de wapens dragend. De ongelovigen wensen dat jullie, je wapens en bagage onbeheerd achterlaten, zodat zij jullie plotseling overvallen. Maar het is geen zonde voor jullie als jullie je wapens afleggen omdat het ongemakkelijk is door de regen of omdat jullie ziek zijn. Maar neem jullie voorzorgsmaatregelen. Waarlijk, Allah heeft een vernederende bestraffing voor de ongelovigen voorbereid.”[4]
Ook in het volgende vers wordt de relatie tussen het geloof en bidden duidelijk gemaakt:
“En vraag hulp en (het vermogen om) geduld (op te brengen in en om) het gebed (door de lusten en verlangens van het ego te bedwingen). En voorzeker, dit (gebed) is bijzonder zwaar en moeilijk behalve voor de khaashi’ien (de onderdanigen; de ware gelovigen in Allah: zij die Allah onvoorwaardelijk gehoorzamen, zij die Allah’s bestraffing vrezen, zij die in Allah’s beloften en waarschuwingen geloven aangaande het Paradijs en de Hel).”[5]
Het is duidelijk dat een leven zonder gebed stapsgewijs het geloof verzwakt en de persoon in kwestie tot ongeloof kan meesleuren.
Als een persoon gelooft dat het gebed verplicht is maar niet bidt, is hij een zondaar. Omdat hij tegen het bevel van Allah ingaat, behoort hij om vergiffenis te vragen en beginnen met bidden. Hij behoort zijn fout recht te zetten. Anders zal hij gestraft worden. Het is overduidelijk dat hoe men leeft, ook hoogstwaarschijnlijk op dat pad aan het einde van zijn leven zal komen.
Als conclusie: Een moslim behoort zijn geloof te versterken met zijn aanbiddingen. Ook behoort hij Allah te vragen dat hij als moslim overlijdt. Zelf behoort hij zich ook hieraan toe te wijden op een manier waarop het van hem wordt verwacht, en hij dient zoveel mogelijk aanbiddingen te verrichten.
Om het in de woorden van Muhammed Esad Erbili af te sluiten: “Het geloof en aanbidding zijn wederzijds verbonden en behoeftig. Dus, het geloof zonder aanbidding; of aanbidding zonder geloof, stelt niets voor.”[6]
“Voorwaar, Allah alleen bezit de kennis van het Uur. Hij zendt de regen neder en Hij weet wat zich in de baarmoeder bevindt. Geen ziel weet wat zij morgen zal doen, en geen ziel weet in welk land zij zal sterven. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend.”[1]